Az Arcam egy szinten áll a Church’s cipőkkel vagy az Aston Martinnal – angol, elismert. Korábban még leülepedni látszott, ma viszont előretört új házimozi eszközkínálatával, ami láttán minden házimozis szíve megdobban.
Szolgálunk és zenélünk
Tavaly rákukkantottam az Arcam AVR 850 házimozi erősítőre, amely 4 000 fontos (kb. 1,8 M Ft) árával sokkal drágább volt, mint az átlagos hétcsatornás AV receiver készülékek. Viszont keményen a fölötte lévő súlycsoportra ütött, mivel az Arcam G osztályú erősítőit immár a prémium Dirac Live EQ szobaakusztika korrekcióval egészíti ki. Ezúttal az új AV860 került a ringbe.
Ez csak egy processzor. Szükséged lesz kiegészítő végerősítő(k)re is hozzá. A DTS:X és Dolby Atmos 7.1.4 támogatással, amelyhez újfent hozzáadódik a Drac Live EQ és a 4K/HDR HDMI-n történő átengedése, olyan összképet eredményez, amit nevezhetünk élvonalbelinek. Az előerősítő/processzor piacot zsúfolttá teszik a Marantz és Yamaha (relatív) megfizethető opciói, a drágább oldalon pedig a Datasat és Trinnov termékei közül válogathatunk. Az AV860 úgy tűnik, jól felkészült a küzdelemre (a referenciám egy professzionális szintű Dolby CP850. Hallottam már néhány high end házimoziról, amelybe ez az egység került annak ellenére, hogy Dolby termék révén nem támogatja a DTS-t…).
A dobozából kivéve, szemből könnyen összetéveszthető az AVR850-nel, mivel megszólalásig hasonlítanak egymásra, egyedül a bal alsó sarokban lévő címkén lévő modellszám jelent eltérést. Egészen addig, amíg meg nem nézzük a hátoldalt, ahol látható lesz a különbség – a hang kimenetként szolgáló, tucatnyi XLR csatlakozó. Az XLR divattá vált a házimozi eszközökön, mivel professzionális szintű termék benyomását kelti. Vetélytársaitól eltérően viszont az AV860 belső felépítése aszimmetrikus, tehát ezek az aljzatok átkonvertálják a szimmetrikus jelet aszimmetrikusra – ezzel az XLR tényleges előnyei elvesznek. A kimeneti jel konzumer sztenderdet képvisel, nem a professzionális készülékek magas jelét kapjuk. Ezt nem hátrányként említem, csak tényként, ugyanis minden otthoni használatra szánt AV processzor esetében ez a helyzet.
A hátlapon maradva a szokásos csatlakozási lehetőségeket kapjuk. Semmi sem hiányzik innen, eltekintve az AES/EBU bemenettől, de annak amúgy sincs helye a házimozi eszközökön, mivel e kategóriában a HDMI uralkodik. Utóbbiból hetet kapunk, három kimenettel – kettő a fő zónához (egy a TV és egy a projektor számára), egy pedig a 2. zónához tartozik. Találunk még négy 12V trigger aljzatot (zonánként kettőt), RS232 csatlakozót és 6 voltos kimenetet, továbbá koaxiális és optikai digitális bemeneteket egy USB port társaságában kiegészítve hadseregnyi analóg sztereó RCA bemenetekkel. Egy pár XLR bemenet még szép gesztus lett volna, hogy topkategóriás analóg sztereó eszközt is lehessen hozzá illeszteni. Az egység Ethernet portot kínál, wi-fi-t viszont nem. Személy szerint megértem utóbbi okát, ugyanis egy prémium AV komponens bármennyire is jól árnyékolt, a wi-fi alkalmazása negatívan hatna a hangminőségére.
Egy beépített DAB/FM rádió vevő is található benne. Miután panaszkodtam az AVR850 DAB rádióállomásainak teljesen eltérő hangerő szintek miatt, az Arcam hozzáadott egy DAB jelszint vágó vezérlőt, ami nagyon hasznos segítség, ha hozzám hasonlóan te is ilyesmit tapasztalnál.
Az XLR is beszáll a buliba
Az AV860 lényegében egy AVR850 eltávolított végerősítőkkel, viszont hozzáadott, magas minőségű XLR analóg kimenettel. Ez az árban is megmutatkozik; 500 fonttal (kb. 100 000 Ft) olcsóbb, mivel kivették a motorháztető alatt dolgozó hét végfokot. Ennek ellenére jobb utat jelent azoknak, akik komoly házimozi építését tűzték ki célul. Az AVR850 egyik baja az volt, hogy ha Atmos 5.1.2-nél nagyobb konfigurácót akartál, akkor hozzá kellett adnod további végerősítőt. Emellett a csatornánként 8 ohmon mért 100 W teljesítmény nem tud kiszolgálni extrém alapterületű otthoni moziszobákat.
Videó bűvészetnek nincs helye. Az AV860 switcher (átkapcsoló) szerepet tölt be, semmi mást. Újfent, ez valójában nem probléma. Annál könnyebb kifogásolni a menürendszert, ami az AVR850-ével azonos, ami alapján továbbra is régimódinak tűnik. Valószínűleg amúgy sem fogsz sok időt benne eltölteni, ha egyszer túlléptél az alapvető beállításokon.
A hálózati kapcsolat lehetővé teszi, hogy az Arcam integrálva legyen komplett házvezérlő rendszerekbe, vagy vezérelhetjük a gyártó saját iOS alapú MusicLife UPnP applikációjával, amely egyszerre felhasználóbarát és reszponzív. Ezzel rácsatlakozhatunk az otthonunkban lévő UPnP zenei szerverekre, hogy FLAC, MP3, WAV, WMA vagy AAC formátumú fájlokat lejátsszunk. A DSD és AirPlay támogatás nem szerepel a hálózatról lejátszható formátumok listáján, ami eltéríthet néhány vásárlót, viszont kapunk Spotify Connect támogatást.
Utazás a Lah’mu körül
A meghallgatást egyből a 7.1 DTS-HD Master Audio hangsávval ellátott Rogue One (Zsivány Egyes) film Blu-ray kiadásával kezdtem. Ahogy Orson Krennic hajója megközelíti, majd landol a Lah’mu bolygó felszínén, az Arcam gyönyörűen navigálta a hangot, a hang erőlködéstől mentes szétterítésével. A keverés tisztán szólt, hangosan és nagyon frissen, gazdag és mély basszussal.
Elvégeztem egy oda-vissza hasonlítást az AVR850 és AV860 RCA kimenetei között (Constellation Audio végerősítőkkel és Wilson Audio hangsugárzókkal). Hamar feltűnt, hogy mennyivel jobban teljesített az AV860. Mélységben és részlettisztaságban maga mögé utasította az erősítőt. Ugyanezt tapasztaltam, ahogy átváltottam az AV860 RCA kimeneteire. Jobban jársz, ha XLR csatlakozós kábellel használod.
A Dolby Atmos anyagokra való áttérés megkövetelte, hogy lejátszót is váltsak (egy 4K-s típusra), ami szerencsére nem okozott az Arcamnak semmilyen HDCP 2.2 handshake gondot. Mel Gibson II. világháborús drámája, a Hacksaw Ridge (Fegyvertelen Katona, Ultra HD Blu-ray) Oscar díjat kapott a hangkeveréséért, amelyet a legendás Kevin O’Connell végzett, aki – leszámítva 20 korábbi nevezését – korábban még sosem nyert. Elképesztő Atmos anyag. Előreugrottam a szirten történő üldözésig, amely a haditengerészet tüzelésével kezdődik és egészen addig fokozódik, míg a hang megvadult öszvér módjára rúgni kezd. Néhány Atmos hanganyagnál már előfordult, hogy szerényen avatkoznak közbe a magassági háttérsugárzók – ennél a filmnél viszont nem. Az AV860-on keresztül visszajöttek emlékek a Saving Private Ryan-ből (Ryan Közlegény Megmentése c. film). Úgy éreztem, hogy az akciójelenet közepén vagyok. Bármely más házimoz processzorhoz hasonlítva, amit eddig hallottam leszámítva a korábban említett Dolby 850-et) ez egyértelműen nagyobb és erőteljesebb prezentációt nyújtott. Az effektek súlya és elhelyezése példaértékű, agy a képen történő cselekmény szinte kényelmetlenül közelivé vált.
Ez volt mindaz, amit az AV860 a Dirac Live EQ szobaakusztika korrekcióval nyújtott, melynek én nagy rajongója vagyok. Az otthoni felhasználók számára ez képviseli a “créme de éa créme” kategóriát, habár nem az átlagos, időszegény felhasználóknak készült. Működését kifejtettem az AVR850 tesztjében is, de újra kitérek rá.
Először végrehajtja a szoba mérését, meghallgatva az összes hangsugárzódat, lenaplózva azok karakterisztikáját (fázis, időzítettség, frekvencia válasz) és megjelenítve egy grafikonon. Több mérést is elvégezhetsz különböző pozíciókból – minél több pontból analizálsz, annál jobb korrekciót kapsz végül. Ne akarj eggyel időt sprólolni… A mért adatokat átelemzik és egy korrekciós görbe érkezik, amely lehetővé teszi az AV860-nak, hogy finomhangolást végezzen hangfalaid teljesítményén, kiindulva a saját hallgatói környezeted karakterisztikájából. A mérés utáni célgörbék átszabhatók, így én a Dolby X görbét használom. A hangolásba beletartoznak a mélysugárzók is, ami különösen hasznos, mivel ezekből a legnehezebb jó hangot előcsikarni.
Akárhogy is, hogy kicsit más vizekre evezzek a sci-fi és háborús téma helyett, elindítottam a La La Land (Kaliforniai álom – Ultra HD Blu-ray) c. filmet is. Nem annyira vágytam rá, mivel már az első megtekintés is utálatot váltott ki belőlem, viszont ezen a lemezen is Atmos keverés található. A nyitáskor előadott táncjelenettel rá tudott venni az AV860, hogy végig akarjam nézni az egészet. Tudom, elég ijesztő. Kaptam ritmikát és időzítettséget bőséggel, ugyanakkor az is kiderült, hogy mennyire rossz ajakszinkronnal vágták az autópályás jelenetet. Az időzítésnek és pontosságnak ez a szintje teszi jó választássá a hifi rajongóknak is. Egy londoni szimfonikusok által előadott Tchaikovsky Piano Concerto No.1 (SHM-SACD) lemezt olyan elegánsan kézbesít az Arcam, mintha közben selyemkesztyűt viselne.
Babérok a DTS:X-nek
Míg az AVR850 egy firmware frissítésnek köszönhetően DTS:X-képessé vált, az AV860 már kicsomagolt állapotában is rendelkezik vele. A soron következő anyag a Patriots Day (Hazafiak Napja) Ultra HD Blu-ray kiadása volt – nehéz fogást találni egy Mark Wahlberg/Peter Berg rendező pároson. Épp mint a Hacksaw Ridge, ez sem egy vidám sztori, a hang pedig inkább a drámában játszik jelentős szerepet. A hangeffektek térbeli pontossága realizmust keltett, amitől ismét a cselekmény elé és annak középpontjában érezhetted magad, függetlenül attól, hogy rétegelt tömegjelenetek vagy csendesebb, kevésbé cselekményes pillanatok történtek. Sosem volt túl hangos vagy túl csendes: A Dirac-kal üzemelő AV860 mesteri, higgadt teljesítményt nyújtott, ami bármilyen high end otthoni moziszobához méltó.
És ez a lényeg. Sose használnád az AV860-at kikapcsolt Dirac korrekcióval. Próbáld meg, ls a hangfalaid, mélysugárzó(i)d illetve a szobád akusztikája magára marad a saját adottságaival, eredményül a hang összemegy és iszapossá válik. Viszont a Dirac nem egészen egy “plug-n-play” EQ rendszer, ami azt jelenti, hogy az Arcam nem a szívbajos felhasználók eszköze. Arra tervezték, hogy egy high end házimozi rendszer szíveként működjön és akár egy napig (ha nem tovább) is eltarthat, míg megfelelő beállítást kap. Mint bármilyen csúcskategóriás hangszernek, ennek is annyira jó a teljesítménye, amennyire jól hangolják.
Vannak itt-ott apróságok, épp úgy, ahogy az AVR850 házimozi erősítő esetében is voltak. A felhasználói menü elavult, Az AirPlay és DSD hiánya meglepő, a fejhallgató kimenet pedig 3,5 mm-es maradt. Ha viszont olyan 3D hang előerősítőt/processzort akarsz, ami az elérhető legjobb szoftvert kínálja (az Auro-3D hiánya nem jelent tényleges gondot), akkor ez az. A másik probléma, hogy hozzá való hardverre is szükséged lesz, amitől könnyen megugrik a végösszeg. Akarsz 11 csatornát? Akkor 11 végerősítő kell a kakaóhoz. Házon belül maradva (beleértve az Arcam kb. 600 000 Ft értékű P429 4-csatornás végfokát, amely főleg arra szolgál, hogy hétcsatornás AVR-ekhez illesztve 4 db hangfalat meghajtson) és a bankszámládon észreveszed. És akkor még nem beszéltünk a hangsugárzókról.
De pont erről szól az AVR860. Ajánlani tudom bármilyen 5-8 M Ft értékű házimozi rendszer alappillérének. Ami azt illeti, még akkor se lógna ki a sorból, ha 10x ennyit érő konfigurációba tennénk.
Szerintünk: Egy referencia tudású előfok/processzor fenséges hangzással, de időre lesz szükséged (vagy talán bízd szakemberre), hogy megfelelően be legyen állítva.
Az fenti cikket Jon Thompson írta a Home Cinema Choice hasábjain. Az eredeti, angol nyelvű írás ide kattintva olvasható.
Bejelentkezés Arcam házimozi processzor bemutatóra
Látogassa meg bemutatótermünket, és fedezze fel az Ön által kiszemelt eszköz valódi tudását!