A What Hi-Fi? magazin ötcsillagosra értékelte az Arcam AVR5 házimozi erősítőt! Most Te is elolvashatod az egész teszt magyarra fordított változatát, kattints és ismerd meg a high end hifi specialista cég jelenlegi legkedvezőbb á/érték arányú AVR készülékét!

Megjegyzés: Arcam AVR5 házimozi erősítő vásárlás esetén egész Magyarországon ingyenes házhozszállítást és szakszerű beüzemelést, illetve kalibrációt végzünk! A készülék megtalálható webshopunkban, további információkért keressen minket elérhetőségeink bármelyikén!

Az Arcam belépő házimozi erősítője minden szolgáltatásnál előrébb rangsorolja a hangot.

Mivel központi egységként különféle igényes otthoni szórakoztató elektronikai eszközhöz csatlakoznak, a házimozi erősítők olyanok, mint egy audió-videó svájcibicska, telezsúfolva párhuzamosan működő funkciókkal, hogy minden eshetőségre fel legyenek készítve.

Mostanra megszokottá vált, hogy a házimozi erősítők nemcsak a HDR bármely formájával érkező filmeket, hanem a következő generációs játékkonzolokat, kimerítő mennyiségű térhatású hangformátumokat is támogatják, az azokhoz szükséges erősítőcsatornákkal megtöltve. Ezen kívül a felhasználók többfajta streaming opciót, szobaakusztika korrekciót, alkalmazás alapú vezérlést és ideális esetben még rádiót is elvárhatnak.

Sok túlteljesítést várnak el a házimozi erősítőktől, amikor különböző árszintekre kell egy egész szériát összeállítani. A trükkös rész az, amikor a gyártónak a feleslegből kell lenyesnie.

Míg egyes cégek az erősített csatornák csökkentését vagy olcsóbb D/A konverterek használatát választják megfizethetőbb modelljeikhez, az Arcam másfajta megközelítést alkalmaz az AVR5, mint legelső „belépőszintű” házimozi erősítője esetében.

A belépőszint persze relatív fogalom. 2 200 eurós árával az AVR5 már a felsőbb osztályt képviseli olyan riválisokhoz viszonyítva, mint a Denon vagy Yamaha. Viszont az Arcam korábban nem merészkedett ebbe az árkategóriába. Az AVR5 fölött három modell található: az AVR11 (4 000 EUR körül), AVR 21 (5 000 EUR körül) és AVR31 (8 000 EUR körül).

Ahelyett, hogy fűt-fát ígérne mindenkinek, az Arcam közleménye alapján a hangot és nem a szolgáltatásokat tekintik házimozi erősítő termékcsaládjuk központi részének. Ez azt jelenti, hogy az AVR5 ugyanannyi csatornás kimenetet kínál, mint zászlóshajó testvére, mert hét csatorna a legnagyobb szám, amellyel az Arcam meggyőződése szerint számottevő kompromisszum nélkül, egy sztereó erősítővel összemérhető hangot tudnak biztosítani.

A teljes széria ugyanazt az ESS9026 Pro DAC-ot használja, letisztult megjelenésük és megépítettségi minőségük szintén azonos. Szürke fém házukon streamer-jellegű 4,3 inch átlójú színes TFT kijelző mutatja az albumborítókat. Előlapjuk közepén, méretes hangerőszabályzó alatt sorakoznak a funkció- és bemenetválasztó gombok. Tehát az AVR5-tel szembesülve csak egy kérdés marad: milyen engedmények árán készülhetett el ez a belépőszintű erősítő és a hangminősége mennyire igazolja a cég törekvését?

Az AVR5 alkalmas 7.1.4 kiosztású, 12 csatornás Dolby Atmos vagy a rivális DTS:X formátum dekódolására is. A Dolby Height Virtualisation és DTS:X ugyancsak elérhető azoknak, akik magassági háttérsugárzó érzetét szeretnék szimulálni fizikailag mennyezetben lévő háttérsugárzók vagy felfelé sugárzó hangfalak nélkül. Mivel az AVR5 csak hétcsatornányi AB osztályú erősítőt tartalmaz, bármilyen 5.1.2 csatornánál nagyobb rendszer esetében különálló végerősítővel kell kiegészíteni. Ilyen esetben az Arcam saját végfok opciói közül választható a PA410 (1 650 EUR), mely négy csatornányi AB osztályú erősítőt tartalmaz, továbbá a kétcsatornás PA240 (2 400 EUR) és a hétcsatornás PA720 (3 000 EUR). Utóbbi kettő a cég felsőbb kategóriás G osztályú erősítő áramkörét tartalmazza.

Hét HDMI bemenet és kettő kimenet áll rendelkezésre 4K jeláteresztés és HDR10, HLG, valamint Dolby Vision támogatással. Ám testvéreitől eltérően az AVR5 HDMI portjai csak HDMI 2.0 támogatást nyújtanak, egyedül eARC funkciót nyújt a következő generációs HDMI lehetőségek közül. Ez azt jelenti, hogy akik gamer PC-t, PS5 vagy Xbox Series X konzolt birtokolnak, azoknak nem lesz lehetősége olyan extrák kihasználására, mint a 4K/120 Hz videójátékok megjelenítése, a VRR (variálható frissítési ráta) vagy az ALLM (automatikus alacsony jelkésési mód).

Ahogy az Arcam korábbi házimozi erősítőinél, az AVR5 esetében is lehetőség van utólagosan frissíteni HDMI 2.1-re, amennyiben visszaküldik a készüléket egy hivatalos Arcam szervizközpontba és kifizetnek egy bizonyos felárat. Ugyanakkor ez a metodika inkább azt a benyomást kelti, hogy az AVR5 funkcióit tekintve még öt év múlva releváns eszköz marad, akinek pedig tényleg fontosak a HDMI 2.1 szolgáltatások, az vélhetőleg inkább az AVR11 felé kacsingat majd.

Miközben a HDMI 2.1 hiánya látszólagos érvágás ebben az árkategóriában, az Arcam annak tulajdonítja e szolgáltatás hiányát, hogy pillanatnyilag csak a keménymagos játékosok azok, akiknek számít és nem valószínű, hogy a jövőben másoknak is fontossá válna. Az AVR5 egészen 60 képkocka/másodperc rátáig támogatja a videójeleket, amit semmilyen filmes műsor nem lép túl, így a legtöbb felhasználó elégedetten használhatja a készüléket és nem kell olyan funkcióért pluszban fizetnie, amit amúgy sem használna ki.

A HDMI-től eltekintve vezetékmentes streaming funkciók is lehetségesek az Apple AirPlay 2, aptX HD-kompatibilis Bluetooth, Google Chromecast és Spotify Connect kliensek által. A naprakész Harman MusicLife UPnP alkalmazás arra is alkalmassá teszi, hogy Android vagy iOS mobileszközről vezéreljék az AVR5-öt, internetrádió, zenei streaming és podcast funkciók mellett.

Tidal HiFi előfizetők az MQA Audio támogatásának köszönhetően a lehető legjobb minőségben hallgathatnak Tidal Master felvételeket, a Roon felhasználók pedig kihasználhatják a rendszer felületét Qobuz, Tidal vagy helyileg tárolt zenekönyvtárak böngészésére. Az AVR5 egy Roon-központú multiroom rendszer részét is képezheti, beékelődve meglévő, több-márkás konfigurációkba.

Az AVR5 beüzemelése meglehetősen gördülékeny művelet, köszönhetően (házimozi erősítő viszonylatban) rendezett hátsó panelének és egyértelműen jelölt hangfalkábel csatlakozóinak. Sorjában található rajta hat digitális (négy koaxiális, két optikai) és hat analóg (RCA) hangbemenet épp úgy, mint optikai és analóg kimenetek. Emellett antennacsatlakozót is tartalmaz FM/DAB rádióvételre, egy USB port, trigger kimenet és IR, valamint RS-232 csatlakozó társaságában. Vezetékes hálózati csatlakozás esetére Ethernet aljzatot is kínál.

Míg a korábbi években minden Arcam házimozi erősítő alapértelmezett Dirac Live szobaakusztika korrektor szoftvert tartalmazott, az AVR5 már „azért fizess amit használsz is” megközelítést alkalmaz, ami azt jelenti, hogy eleve beépített Dirac szolgáltatás helyett utólagosan kérhető a hozzáférés – és nem olcsón.

A Dirac licensz 260 EUR díjazással indul limitált sávszélességű optimalizálás esetén, 20 Hz és 500 Hz közti frekvenciákhoz. A teljes sávszélességű kalibráció (egészen 20 kHz-ig) vagy basszus vezérlés egyetlen mélysugárzóhoz 350 EUR. Végül adott egy mindenes csomag, amely komplett sávszélesség vezérlést és egy önálló mélysugárzó beállítását foglalja magába 650 EUR összegért.

Egy Dirac licensz birtoklása semmi esetre sem létfontosságú és hogyha beüzemelést kínáló kereskedőtől rendeled meg, akkor a Dirac kalibráció valószínűleg részét képezi majd a telepítésnek. Viszont, ha olyan vagy, aki szereti maga elvégezni a finombeállításokat, vagy tudod, hogy módosítani fogsz a rendszereden, akkor fontos tudni, hogy bármilyen utólagos Dirac beállítás esetén a saját licenszedre lesz szükség.

A Dirac-ra ugyanakkor nincsen feltétlenül szükség: te is elvégezhetsz manuális kalibrációt egy hangnyomásszintmérő (SPL) műszerrel (vannak praktikus SPL alkalmazások, amik egész jól működnek, ha jó telefonod van tisztességes mikrofonnal, habár inkább egy dedikált műszert érdemes használni, ha lehetséges) és mérőszalaggal. Az AVR5 főmenüje magába foglal egy belső teszthangot és hangfal távolságok, hangerők, szűrő görbék, illetve keresztváltási pontok beállításait. Mi így végeztük el a beüzemelést és kalibrációt.

Kissé bosszantó módon, az AVR5 épp úgy, mint a széria többi tagja, nem jeleníti meg teljes menürendszerét a hozzá csatlakoztatott tévén vagy projektoron. A fő képmegjelenítőn egyszerre csak egy beállítás érhető el a mellékelt, háttérvilágított billentyűzetes távvezérlővel, egyéb esetben közel kell ülni az előlapi kijelzőhöz annak érdekében, hogy el is lehessen olvasni.

Manuális beállítás esetén messze a legjobb módszer, ha azonos hálózathoz csatlakoztatott okostelefon vagy laptop internetböngészőjének címsorába írják a házimozi erősítő IP címét. Az Arcam Control alkalmazással is hozzáférhető a főmenü, viszont nekünk nem sikerült csatlakozni az applikációhoz iOS 15.4.1-et futtató eszközünkkel.

A Denon és Yamaha házimozi erősítőit beleértve jónéhány tartalmaz lépésről lépésre futtatható kalibrációs szoftvert és mérőmikrofont. Mivel az AVR5 nem kínál automatizált optimalizáló eljárást, az Arcam üzenete emiatt enyhén vegyes.

Egyfelől valószínű, hogy a legtöbb AVR5 vásárlókat nem fogják foglalkoztatni a kalibrációs görbék ügyes-bajos részletei. Másfelől azonban a kevésbé tapasztalt felhasználó, akinek az AVR5 készült, elképzelhető, hogy elbizonytalanodik attól, ha mindent neki kell beállítania.

De a házimozi erősítő manuális beállítása nem feltétlenül rémisztő művelet. Jó pár ingyenes útmutató létezik (ezt beleértve), amelyek közérthetően bemutatják a folyamatot és végül arra jöttünk rá, hogy az AVR5 lecsupaszított, tömör megjelenésű grafikus kezelőfelületét üdítően könnyű volt navigálni, egyértelmű jelzéseket és ami fontosabb, sikeresen hangbeállítást érhettünk el.

Manuálisan kalibrált 5.1 konfigurációnkban az AVR5 egy PMC Twenty5.23 házimozi hangfalszettet szolgált ki, fürge, de biztos lábon álló karaktere azonnal érzékelhető és ellenállhatatlanul kellemes volt.

A Ready Player One c. film nyitójelenetében megszólaló, 80-as évekbeli klasszikusok kiugrottak a hangsávok közül, zengő ritmikus határozottsággal és mozgalmas energiával, ezzel máris előre bocsátotta az AVR5 zenei rátermettségét. Ahogy Wade narrációja elkezdődött, meghatározó tisztasággal lehetett hallani a vokált, ami természetes és érintetlen érzetet okozott, kiadós jelenlét érzettel és melegséggel kiegészülve.

Az AVR5 olyan transzparenciát nyújtott, ami ritkaságnak számít egy házimozi erősítőnél, életre keltette azokat az apró részleteket is, amiket a fejletlenebb szettek figyelmen kívül hagynak. Miközben a hangmező kiterjedése nem volt túl erős, képes volt meggyőző térábrázolást nyújtani, amihez óvatosan kontrollált érzet társult. Ez tette lehetővé a kis részletek, például atmoszférikus hangok változásainak érzékelését, például amikor a kép a külső térből a járművek belsejébe úszott át.

Az AVR5 játszi könnyedséggel kézbesítette a tranziens átmeneteket, a verseny izgalmát ügyesen átadta King Kong romboló tombolásával együtt. Ugyanazt a jelenetet kipróbáltuk a Denon AVC-X6700H házimozi erősítővel is, amely erős résztvevő ebben az árkategóriában. A basszus kézbesítése robusztusabb volt, de valahogy lustábbnak tűnt a fürgelábú Arcam-hoz viszonyítva.

Léhasága ellenére az AVR5 erős teljesítményt biztosított, ahogy a Dűne c. film zenei betétjeire kerül tsor, kifogástalanul kezelte a váratlan dinamika váltásokat az éteri homokviharoktól az óriási halálos homokférgekig. A káoszba iktatott nyugalmat elbűvölően adta vissza, erőlködés nélkül és példaértékű tisztasággal. Még erős terhelésen sem tűnt úgy, hogy erőlködött volna az AVR5 és sikerült mellőznie a harsányság vagy túlzott agresszivitás jeleit.

Sok erősítőről állítják, hogy zenékkel és filmekkel egyaránt jól teljesítenek, de az AVR5 ritmikus ügyessége által szerfelett szórakoztató zenei előadó. A Sparks együttes Balls c. számát hallgatva frenetikus energiával jelentek meg a szintetizátor rétegei, az egyenetlen gitárjáték és az ütős hangszerek felüdülésként hatottak. Eközben ugyanettől az előadótól a My Baby’s Taking Me Home hallgatása kifinomultan ábrázolt crescendokat tartalmazott.

Ezután Kate Bush – Waking The Witch c. dala következett, melyben a zongora térhatása autentikus akusztikával jelent meg. A fel-felkapott hangkollázs rendes texturával, sok apró dinamikus részlettel együtt volt hallható.

Egy házimozi rendszer agyát és szívét egyszerre töltik be, ezért a házimozi erősítők gyakran elbuknak azzal, hogy túl sokat próbálnak egyszerre megvalósítani. Utóbbi ott mutatkozik meg kompromisszumként, ahol a legkevésbé kellene: a hangminőségben. Viszont az Arcam annyira biztos volt az AVR5 hangjában, hogy inkább eltávolított kevésbé fontos extrákat annak érdekében, hogy Hi-Fi érzékiséget teremtsen legmegfizethetőbb házimozi erősítőjével.

Léteznek megfizethetőbb házimozi erősítők, amelyek HDMI 2.1-et, szoba kalibrációt és több, mint hétcsatornás erősítőt kínálnak. Ha neked számítanak azok az extrák, akkor ez határozottan nem neked való termék. Viszont szikrázó tisztaságával és agilitásával az AVR5 magával ragadó hangélményt biztosít, rengetegféle műsor esetén.

Pontozás

Hang: 5

Megépítettség: 5

Szolgáltatások: 3

A fenti szöveg a What Hi-Fi? magazin teszt magyarra fordított változata. Az eredeti, angol nyelven közzétett verzió ide kattintva elolvasható.