Több hangsugárzót kell vásárolnunk, ha a legjobb élményre vágyunk, de a DTS:X úgy tűnik, jó befektetés a filmek megszállottjainak. De miért jobb a DTS:X, mint a már jóval ismertebb Dolby Atmos? Most eláruljuk!
Sokan a “komplett házimozi rendszer” hallatán a klasszikus, 5.1 hangfal szettre gondolnak. Viszont a többcsatornás hangformátumok ma már lényegesen fejlettebbek. De miért is jó, hogy telepakoljuk a szobánkat dobozokkal? Értelemszerűen a jobb film-élmény megvalósítása a cél. A DTS:X (és a Dolby Atmos is) azért készült, hogy a nézők közelebb érezhessék magukat a filmek, koncertfelvételek és videojátékok cselekményéhez, a magassági háttérsugárzó csatornák beiktatásával. Ahogy elnevezésük is sugallja, ezek a hangfalak a hangmező függőleges szórását képesek felülről kiegészíteni.
Viszont ahogy rengeteg más technológia esetében, itt is két fél közötti versenyről, egyfajta formátumháborúról beszélünk. A Dolby Atmos és a DTS:X nagyjából olyan ellentéteket képviselnek, mint az Android vs. iPhone ill. PlayStation vs. Xbox. És a széles átlag által választott verzió nem mindig a legjobb. A DTS:X-nek is megvannak a maga előnyei.
Egy kis DTS:X háttérsztori
Az új generációs térhatású hangformátumokról a legtöbben ugyanazt tudjuk, hogy a DTS a Dolby után következik. A mozitermekben 2012 óta megtalálható Dolby Atmos támogatottsága megállás nélkül gyarapodik különféle Blu-ray lejátszókban és házimozi erősítő készülékekben. Egészen mostanáig nem nagyon akadt neki igazi vetélytársa.
2015 áprilisában a DTS nyilvánosságra hozta kompetitív megoldását DTS:X néven, és végre a formátum kész arra, hogy elterjedjen a piacon. Számos házimozi erősítő készen áll arra, hogy szoftverfrissítés útján támogatni tudja az új kódolással megjelent Blu-ray filmeket, így a nézők élvezhetik az új fajta hangzás élményét. Ettől függetlenül a DTS még mindig kemény ellenféllel kell, hogy szembenézzen.
Mi a DTS:X és Dolby Atmos célja?
A jelenleg elterjedt Dolby Digital, DTS, Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio formátumokhoz képest részletesebb és egybefüggőbb hangmezőt képes megvalósítani az új hangformátum, egyre több manapság rögzített televíziós műsor és mozifilm esetében. Az elképzelés szerint nincs már feltétlenül szükség hagyományos mozi teremre ahhoz, hogy egyfajta buborék jöjjön létre a dedikált magassági háttérsugárzók alkalmazásával. Vagy úgy, hogy a hangsugárzók hullámai a mennyezetről visszaverődnek, vagy ideálisabb esetben a hangszórók mennyezetre rögzítésével. A DTS:X és a Dolby Atmos is elérhető a gyári Blu-ray lemezeken épp úgy, mint a legfrissebb 4K kiadásokon. Az angol szaksajtó által “objektum-alapú” hangformátumokként említett DTS:X és Dolby Atmos közös jellemzője, hogy egy kupola-szerűen leképzett térhez hasonlatosan kezelik a reprodukált hangmezőt. Egy háromdimenziós közegben szólalnak meg az “objektumok”, az Atmos esetében legfeljebb 128 db, a DTS:X esetében pedig korlátlan mennyiségben. Ugyanakkor ezek az effektusok a hangszórók típusától függetlenül meg kell, hogy szólaljanak. A DTS elsősorban a mennyezetre/mennyezetbe rögzített/épített magassági háttérsugárzók alkalmazását szorgalmazza, jóllehet, a két cég metódusa hasonló eredményt nyújt.
Jóllehet, nincsen “referencia” filmszínház, a hagyományos mozik mindenesetre egy “X-görbe” néven ismert rendszerre szoktak épülne. Sajnos utóbbit nem lehet egy az egyben átültetni otthoni környezetbe, így aztán egy mozira optimalizált hangsáv meglehetősen harsányan szólal meg a nappalidban. A mérnökök rengeteg időt és pénzt szánnak arra, hogy otthoni felhasználásra optimalizált hangsávot készítsenek a filmekhez. “Az ígéret és az ipar reménye is egyben, hogy az objektum-alapú (azaz magassági háttérsugárzókat tartalmazó) formátumok leegyszerűsítik ezeket a problémákat” közölte Fred Maher, a DTS vezető mérnöke.
Filmes hangsávot készíteni nem leányálom, és a mérnökök egyik fő gondja az idő szűke. Alig egy hétvége állhat rendelkezésükre ahhoz, hogy mozira-kész keveréssel hozakodjanak elő. “A hangstúdiók teljesen a költségekre és a gyorsaságra összpontosítanak már, jobban, mint valaha, tehát elsődleges céljuk, hogy minél gyorsabban publikálható mixeket tudjanak csepegtetni” – nyilatkozta David McIntyre, a DTS vezérigazgatója és üzleti fejlesztője.
A Blu-ray hajnalán a tömörítetlen hangsávok (PCM, másnéven pulzuskód moduláció) gyakran felkerültek a lemezre. Ezeket követte a Dolby TrueHD majd lényegesen később a DTS-HD Master Audio. Utóbbi “veszteségmentes” hangminőséget ígért, aminek úgy tűnt, hogy tényleg tömörítetlen hanganyagot kapunk majd. De a hangsávok egyre bonyolultabbá váltak, és ahogy a 3D, 4K ill. “deep color” képi extrák felélték a tárkapacitást, már nem maradt hely a tömörítetlen audio számára. “Nem tudnád rátenni mindezt ténylegesen rátenni egyetlen lemezre. Ezért a DTS:X és a többi formátum úgy készült, hogy tényleg ráférjen a korongra. ” – mondta McIntyre.
Az Atmos és DTS:X közti tömörítettségben nem biztos, hogy nagy eltéréseket fogunk találni, mivel még David is megerősítette, hogy a két formátum azonos adatmennyiséggel dolgozik. Ugyanakkor a stúdiók spórolási kényszere is szóba került. Márpedig McIntyre állítása szerint egy DTS:X hangsávot kevesebb ideig tart elkészíteni, mint a Dolby Atmos verziót. Lényegesen egyszerűbb a kivitelezés, elég, ha telepítünk egy ingyenes plugint a legnépszerűbb keverőprogram, a Pro Tools rendszerébe. Tehát a legtöbb hangmérnök számára kevesebb időt és pénzt igényel a DTS:X, ugyanakkor a hangminőséget sem kell feláldozni. Ebből sejthető, hogy hosszú távon ki javára billen majd a mérleg. A keverésért felelős szoftver könnyedén kezel akár 128 vagy több különféle hangeffektust egyidejűleg, ezek azonban kedvezőtlen esetben könnyen frusztrációt okozhatnak a néző számára.
Házimozi erősítők DTS:X és Dolby Atmos kompatibilitással
A Dolby Atmos már 2012-ben elkezdett terjedni, míg a DTS:X mindössze tavaly, 2015-ben látott napvilágot. A jó hír az, hogy Dolby Atmos konfiguráció szerint kiosztott hangfalszettet is használhatunk DTS:X hallgatáshoz. Főleg akkor, ha plafonra rögzített, vagy mennyezeti hangszórókat alkalmazunk magassági háttérsugárzónak. Ahhoz, hogy az új hangformátumot meg lehessen szólaltatni, olyan DTS:X vagy Dolby Atmos házimozi erősítő vagy processzor lesz szükség, mely hivatalosan is fel van készítve az új térhatású hangformátumra (ezeket általában “DTS:X-ready” cédulával jelölik a gyártók). Utóbbi azt jelenti, hogy firmware frissítést követően már DTS:X házimozi erősítő lesz birtokunkban. Másfelől szükség lesz egy asztali Blu-ray lejátszóra is. Ha a forráseszköz képes elindítani a korábbi generációs Dolby TrueHD vagy DTS-HD anyagokat, akkor nyert ügyünk van.
Kínálatunkban több olyan házimozi erősítő és processzor is található, melyekben megtalálható már most is a Dolby Atmos és a DTS:X. Közéjük tartozik a több szempontból is forradalminak számító Acurus ACT 4 házimozi processzor, valamint a JBL Synthesis szobaakusztika korrektorral ellátott high end házimozi rendszere. Mindkét megoldás személyesen is kipróbálható bemutatótermünkben, mennyezetbe épített magassági háttérsugárzókkal. Ezek a készülékek privát mozi élményt garantálnak, a világon elérhető legjobbak közé tartoznak, kiváló minőségükhöz természetesen vaskos árcédula is társul.
A megfizethetőbb kategóriában elsők között fog bekerülni a DTS:X az Arcam legújabb házimozi erősítőibe, melyek nem csak filmrajongóknak, hanem zenekedvelőknek is ideális megoldást jelentenek, köszönhetően zenei hangzásuknak. Ezek a készülékek otthoni környezetekben, multimédiás célra tervezett nappali szobákban kiválóan teljesítenek. Karakterük kellemes és muzikális. Lehet, hogy nem produkálják a Synthesis kíméletlen részleteit és brutális erejét, cserébe sokkal kedvezőbb áron érhetők el. Egyébként a DTS:X szoftverfrissítés az Arcam erősítőkhöz várhatóan 2016. őszén érkezik. A sokat emlegetett és sokak által kedvelt Emotiva XMC-1 szintén fel lett készítve térhatású hangformátumok fogadására, ám hozzá hardveres frissítésre lesz szükség ahhoz, hogy tényleges Dolby Atmos és DTS:X kódolást végezzen. Utóbbi 2017 első negyedévétől, opcionálisan megvásárolható bővítőkártyával lesz megoldható. Az Emotiva XMC-1 házimozi processzor kicsit olyan, mint egy számítógép, rengeteg funkciót nyújt és a vetélytársaihoz képest lenyűgöző konfigurálhatósága helyezi előrébb. Érdemes kipróbálni őt azoknak, akik nem akarnak évente processzort cserélgetni, ugyanakkor mindenképp igényt tartanak a falrengető decibelekre – elvégre az XMC-1 mellé bivalyerős, XPA GEN3 végfokokat ildomos társítani.
Jelenleg elérhető DTS:X mozifilmek és a formátum jövője
Az első DTS:X hangsávval ellátott Blu-ray lemez a 2015 júliusában debütált, Ex Machina hangulatos sci-fi thriller volt. 2016 szeptemberére az általunk ismert adatbázis már a következő filmeket is tartalmazta:
BeSZERvezve
Bíborhegy
Megjött Apuci
A beavatott
Ex Machina
Egyiptom istenei
A Vadász és a Jégkirálynő
A Függetlenség napja
Ip Man 3
Az utolsó boszorkányvadász
Támadás a Fehér Ház ellen 2
Lone Survivor
Hófehér és a vadász
A nagy dobás
Whiskey tango foxtrot
Zoolander 2
Eközben már több, mint 150 Blu-ray lemezen található Dolby Atmos (és ebbe nem számoltuk bele az online közvetíthető ill. 4K Blu-ray kiadásokat), beleértve a Mad Max: A Harag Útja, Amerikai Mesterlövész, Trónok Harca és Éhezők Viadala filmeket. A DTS egyetértett azzal, hogy bele kell húzniuk, amennyiben utol akarják érni az Atmos-t. De úgy tűnik, aggodalomra semmi ok, ugyanis a cég megállás nélkül terjeszkedik. Miközben McIntyre Atmos és DTS:X gyártásra egyaránt alkalmas stúdiókat remél, Jordan Miller leszögezte, hogy a véges tárkapacitás miatt csak egyik hangformátum férhet el a kettő közül egy Blu-ray lemezen. Csak összehasonlítás végett említjük utóbbit, mivel a DTS-HD Master Audio és Dolby TrueHD formátumok a legtöbb esetben együtt kerülnek rá a korongokra.
Mivel a házimozi erősítők a DTS:X és Dolby Atmos formátumokat is támogatják, nem nevezhetjük igazi “formátum háborúnak”, ami jelenleg történik, mindössze választani kell az egyik vagy másik verzió közül. Míg sokan megszállottan keresgélik a számukra fontos formátumot tartalmazó lemezt, addig legtöbbünk csak egyszerűen megrendeli a filmet, és élvezi a tartalmát, anélkül, hogy bármi fogalma lenne a rajta lévő formátumról. Az elmúlt években láthattuk, hogy a kiadott Blu-ray lemezek közel 90%-a DTS HD Master Audio formátummal kerül forgalomba. Ahogy korábban említettük, a DTS hangsávokat rövidebb idő alatt el lehet készíteni, és a rajongók többnyire jobban preferálják ezt a formátumot. Így lehet, hogy jelenleg még csigalassúsággal terjed a DTS:X, de az eddigi tendenciára alapozva ez lesz a jövőben domináns kódolás, elterjedése csak gyorsulni fog. Mindenesetre a DTS-fanok végre dörzsölhetik a tenyerüket, hiszen a magassági háttérsugárzók által tényleg teljesen más élmény hallgatni a filmeket (erről bárki meggyőződhet bemutatótermünkben), már csak arra lesz szükség, hogy minél több Blu-ray kiadás elérhető legyen DTS:X hangsávval.
Bejelentkezés Dolby Atmos/DTS:X bemutatóra
Látogassa meg bemutatótermünket, és fedezze fel a házimozi rendszerek igazi tudását!