Bárki számára, aki megfelelően beüzemelt REL 3D házimozi rendszert hallott már, ahol a háromdimenziós térvalóság vastag és zsigeri, úgy tűnhet, hogy a hangok szinte megszilárdulnak a levegőben.
Ez az átlagos házimozi rendszerek éteri, tágas, de nem igazán jelenlévő hangmezőjétől gyökeresen különbözik. Ijesztő feladatnak tűnhet egy ilyen hangrendszer építése, de ezért vagyunk mi!
A lenti írás a REL Acoustics 2021. júniusban közzétett bejegyzésének magyarra fordított változata, amely itt angolul is elolvasható: https://rel.net/uk/blog/2021-06-11/syst … subwoofer/
És bárki, aki magát hithű kétcsatornás fiúnak vagy lánynak gondolja, tisztában van azzal, hogy amikor a két művészeti forma közül valamelyik felemelkedik, akkor máris sokkal közelebb kerül egymáshoz a két ágazat ahhoz képest, amit a középkategóriás rendszer tulajdonosok tapasztalnak. De milyen szerepet töltenek be külön-külön a REL mélyládák ezekben a rendszerekben?
Ma beleugrunk a REL 3-D vagy HT-3D házimozi rendszerekhez alkalmazott hátsó csatornás REL mélysugárzó szerepkörébe. A hátsó REL mélyládák feladata az, hogy hatalmas térérzettel egészítsék ki a házimozi szoba virtuális hangmezőjét ahelyett, hogy az csak a kétdimenziós vetítővászonra korlátozódna.
Mielőtt rátérünk a hátsó csatornás REL aktív mélyláda beállítására, vegyük át, hogy mi a különbség egy REL 3-D és egy HD-3D rendszer között! Koncepcióját tekintve a fő eltérés az, hogy a hangrendszer hatásvadász módon, sokkoló ámulatot okozzon a nézőnek, vagy pedig felszabadít minden filmben lévő finom hangrészletet, PLUSZ kézbesíti a hagyományos effekteket is.
Pontosítva egy HD-3D rendszer azt jelenti, hogy mindegyik mélyláda a centersugárzón kívül HT sorozatú (a centercsatornához tartozó REL mindig olyan, amelyik High Level, azaz magas jelszintű bemenettel is rendelkezik). Egy REL 3-D rendszer a másik oldalról olyan rendszer, amely teljes egészében magas jelű bemenetet tartalmazó REL mélyládákból épül fel. Hogy REL 3D vagy HT-3D rendszerre essen a választás, az teljes egészében a költségbéli lehetőségektől és a felhasználói igényektől függ. De végső soron a mai bejegyzésben taglalt koncepció mindkét rendszertípusra érvényes.
Most vegyünk példaként egy olyan hangrendszert, amelyben csak REL mélysugárzók üzemelnek és a centersugárzó is dedikált REL mélyládával van kiegészítve, hogy lássuk, miként dolgozik össze a konfiguráció. A fő hangfalak, amelyek a Te házimozi rendszered színpadképéért felelnek, a jobb és baloldali hangsugárzók. Ennél fogva az ezekhez társított REL(ek) teszik lehetővé a rendszer mélyhang-kiterjedtségének és fő egyensúlyának beállítását.
A centercsatorna (beleértve a hangfalat és a REL mélynyomót is) egy információs részhalmaz, amely körvonalazza és szilárdítja azokat az információkat, amelyeket a te szemed a vetítővásznon megjelenő előtérből gyűjt össze (itt most a vetítővászon szót használom, utalva a műsor vizuális tartalmára, de ez lehet egyszerűen egy TV is). Amikor az L-R csatornás hangfalakhoz horgonyzunk egy vagy több REL mélysugárzót, a hang kiterjedtsége hatalmasra vált. Ha nem csatlakoztatunk a centersugárzóhoz egy passzoló REL mélyládát magas jelszinten, akkor a centersugárzó egyszerűen nem képes utolérni azt a hatalmas színpadot, amit a frontsugárzó/REL kombinációk nyújtanak.
Most nézzük a háttérsugárzókat és hátsó mélyládát! Amint megtörtént a frontoldal szilárdítása és egy REL mélyláda centersugárzóhoz illesztése, illetve finomhangolása (tehát a center csatorna/center REL pozícionálása és hangerő szintjének beállítása ÉS időeltolása is konfigurálva van a Te házimozi erősítődön), olyan hatás érhető el, amely egy kimagaslóan részletes hangfüggöny. Így egészen nagy vetítővásznakat is szépen kiegészíthet a hangmező. Viszont az akusztikai “lefedettség-érzet” nagy mértékben a szoba elülső felére és a vetítővászonra korlátozódik. Itt kerül képbe a valóban háromdimenziós térhatás, amelynek kulcsa: igazán jó háttérsugárzók és hozzájuk illesztett REL hátsó csatornás SUB(ok) társítása.
1. REL tipp: ne vegyél hangfalat olyan kereskedőtől vagy gyártótól, aki azt állítja, hogy a háttérsugárzónak csak 80-120 Hz közé kell lemennie! A háttér akkor működik jól, ha mély basszusra képes, ami egy REL mélyládával nem probléma, ugyanakkor a frontoldali szakasszal is össze kell simulnia a háttér csatornáknak. A REL akkor válik igazán hatékonnyá, hogyha egy 50 Hz-ig, vagy még lejjebb megszólaló hangsugárzóhoz illesztjük. A kétcsatornás hangrendszerek hívei felismerhetik ezt a gondolkodásmódot, ha megnézik a REL rendszerépítő kisokosát, amely különféle márkájú hangfalakhoz illeszkedő mélyláda javaslatokból áll.
2. REL tipp: a REL saját vásárlóinak szokásai alapján azt állapította meg, hogy az igényes hangrendszer építők inkább döntenek egy pár háttérsugárzó és hozzá passzoló REL mélyláda mellett, ahelyett, hogy tucatnyi olcsó és idegesítő hangú háttérsugárzóval pakolnák tele a szobájukat. Egy jó 5.1 sokkal kielégítőbb, mint egy középszintű 11.2. Csak ügyelj az elhelyezésre és minőségre, támogasd meg óvatosan egy REL mélyládával és elleszel vele egy életre. További háttérsugárzók hozzáadása, például 7 (5.1 + 2 surround), 9 (5.1+4 surround) vagy 11 csatornás konfigurációhoz, REL mélyládákkal kiegészítve, lenyűgöző élményt okozhat, de ehhez hihetetlen szakértelem és tapasztalat szükséges. A profik továbbra is 5.1-ben dolgoznak, a hozzáadott háttérsugárzó csatornák rétegei utólagos újra keveréssel kerülnek a mixbe. Utóbbit akkor érdemes választani, ha nagyméretű házimozi szoba építésre kerülne sor.
3. REL tipp: a háttérsugárzók – de ne spórolj a minőségen – lehetnek mennyezetbe vagy falba süllyeszthető kivitelűek, ha mellőznéd a felfordulást. Saját tapasztalatunk szerint különösen magassági háttérsugárzó alkalmazáshoz (Dolby Atmos és DTS:X tartalmak megszólaltatásához) a minőségi mennyezeti hangszórók ideálisak (de NE helyezd őket közvetlenül a hallgató feje fölé, lehetőleg helyezd őket előre és hátra, ha lehetséges)
A hátsó REL mélysugárzók (amikből sok esetben egy szépen végzi a dolgát) megfelelően elhelyezve egy hátsó sarokba és óvatos keresztváltással behangolva felnyitják a komplett házimozit és egy saját személyes Holodeck fedélzetére repítik (a képzeletbeli háromdimenziós színpad, amit a Star Trek: The Next Generation-ben hoztak létre), amelyben Te, a néző háromdimenziós virtuális valóságban másképp élheted át az összes jelenetet.
Foglaljuk össze a REL 3-D szettekben lévő hátsó csatornás mélynyomó használatát: egy 3D vagy HT-3D láncban kritikus fontosságú a hátsó csatornás REL beállítása, mivel ez nyitja fel a hangmező térbeli kiterjedtségét az ezt igénylő jeleneteknél. Megfelelő beállítással ez a mélyláda egyenesen az események közepébe helyez téged ahelyett, hogy külső szemlélőként figyelnéd azokat. Az eredményhez szükséges minimum 3 REL-ből a hátsó csatorna kéne, hogy legyen a második legnagyobb, a frontokhoz illesztett mélyláda a legnagyobb és a centersugárzónál lévő pedig a legkisebb. Nagyméretű házimozi szobákban ideális, ha a hátsó és frontoldali fő mélysugárzó mérete ugyanakkora.
Emlékezz, hogy amikor csak lehet, „Full Range” módba állítsd a hangfalakat, csatlakoztasd a High Level +.1 csatornákat a hátsó mélynyomóhoz és élvezd a házimozit úgy, ahogy csak a legjobb hangmérnökök szokták! A high end házimozi hangja felejthetetlen élmény, ha megfelelő minőségben sikerül megtapasztalni. Ehhez szisztematikus, részletekre kiterjedő figyelem kell, a részegységek feladatát önmagában kell értelmezni. Ha már van fő mélysugárzód és egy hozzáadott center csatornás SUB-od, akkor a hátsó mélyláda hihetetlen szintű előrelépést okoz majd, ami azonnali függőséget okoz!
A fenti írás a REL Acoustics 2021. júniusban közzétett bejegyzésének magyarra fordított változata, amely itt angolul is elolvasható:
https://rel.net/uk/blog/2021-06-11/syst … subwoofer/