revel-hifi-hangfal-f36-teszt

Íme a hifi hangfal, ami sokat örökölt a nagyoktól, nem ígérget, ugyanakkor meglepően jó adottságokkal bír. Az alábbi cikket a HomeTheaterReview.com magazinban publikált, angol nyelvű írásból fordítottuk magyarra.

Közel 30 éve tartó termékteszteléseim alatt megtanultam, hogy az emberek zöme nem akarja mérlegelni az általa vásárolt hifi eszközök pozitív és negatív tulajdonságát. Nem érdekli őket az aktuális audiofil hóbort; egyszerűen olyat keresnek, amit jól megépítettek és szuperül szól. Épp ilyen személy érdeklődését keltheti fel a Revel Concerta2 F36 (800 000 Ft/pár).

A Revel F36 hifi hangfal adottságai

Az F36 egyenes, konkrét tervezés. Nincs semmilyen szokatlan dizájnbeli csavar vagy konstrukciós metódus. Nincsenek egzotikus anyagok. Sem különc hangszórók. Akik szállóigék és trendek alapján ítélik meg a hifi komponenseket, azok semmi izgalmasat nem fognak találni a Revel Concerta2 F36 álló hangfal jellemzőiben. Mindössze egy egycolos alumínium dóm magassugárzót és három 16,5 centis, kónuszos alumínium membránt tartalmaz, melyeket MDF házba építettek. Az F36 olyan gyakorlati tesztek és sztenderdek alapján lett tervezve, amelyek évtizedes kutatáson alapulnak. E felmérések eredetileg a Kanadában lévő, ottawai Nemzeti Kutatóközpontból származnak és véglegesítése teljes egészében a Harman International, a Revel anyavállalatának falai közt történt.

A Revel Concerta2 F36 álló hangfal leírásában egy szám egyértelműen megmagyarázza, hogy milyen céllal készült e termék. 1,8 kHz-es keresztváltási frekvenciájára gondolunk, amely a magassugárzó és a legfelső membrán közti találkozási pont. Ez rendkívül alacsony. A legtöbb hangsugárzó, amely 2,54 cm magassugárzóval és 16,5 cm mélyközép membránnal rendelkezik, többnyire 2,3 és 3 kHz közti keresztváltási frekvenciával működik. A magasabb keresztváltási pont elvesznek valamennyi töltést a magas sugárzóról, viszont arra kényszeríthetik a mélyközép hangszórót, hogy olyan frekvenciákon üzemeljen, amelyeken elkezd irányított vagy “fényes” hangot produkálni, ami kevésbé nyitott és teres hangot eredményez. Egyúttal “csőszerű” színeződéssel is járhat (úgy szól tőle, mintha az énekesek a kezükkel tölcsért formálnának szájuk elé). A Revel Concerta2 F36 álló hangfal hatékony sugárzási területe aránylag nagy, kb. 13,5 cm, ami azt jelenti, hogy szórása kb. 2,6 kHz-en kezd szűkülni.

Azért irányították annyira lefelé az F36 keresztváltási pontját, hogy a Revel F36 mindenképp testes és nyílt hangot produkáljon. Viszont jóval több terhet róttak a magassugárzó nyakába; a legtöbb dóm hangszórónak gondot okoz, ha 2 kHz alatti frekvenciákat kell reprodukálni. A Revel nagyon hitt az F36 magassugárzójában, ami alatt azt értem, hogy a mérnökök valószínűleg rengeteg erőfeszítést tettek, hogy a dóm kezelni tudja az 1,8 kHz-es pontot.

A Revel Concerta2 F36 álló hangfal 2,5 utas rendszer. Ez azt jelenti, hogy a keresztváltó leszűri a 600 Hz fölött lévő frekvenciákat az alsó két hangszórótól. Hogyha az alsó membránokra ráengednénk a magasabb frekvenciákat, akkor zavart keltenének a felső kónuszból kijövő hangokkal. Ez az ún. fésű-szűrő mellékhatást okozná, amely könnyedén megváltoztathatja egy hangsugárzó karakterét már akkor is, ha csupán néhány centivel magasabban ülsz.

Noha az Concerta2 F36 álló hangfal hasonlít a high end kategóriásabb Performa3 F206 hifi hangsugárzóra, meg tudod mondani, hogy egyáltalán nem ugyanolyanok, már az oldalon való koppintással is. Az F206 annyira sűrű merevítést tartalmaz és oldalfalai olyannyira vastagok, hogy sokkal inkább kőre hasonlít, mikor kopogtatsz rajta. Az F36 jóval inkább “koppan”, amint megkoccintod, és 14%-kal könnyebb, mint az F206.

A Revel Concerta2 F36 álló hangfal mágnesesen rögzített előlapi védőselyemmel rendelkezik, amelyet műanyag keretre húztak rá.  Egypáras, fém kábelcsatlakozó és egyetlen basszreflex nyílás található a hátulján. Gumi talpak óvják a hangfal alját; az ezekbe illeszkedő, szőnyeghez való tüskék is részei a csomagnak.

Mint Revel Performa3 F206 hifi hangfal tulajdonos, kíváncsi voltam, hogy az F36 miként szól hozzá képest, főleg a kereskedelmi kiállítások után, amelyeken az F36 meglepően közel ért ahhoz, amit saját F206-jaimból szoktam hallani.

Az F36 hifi hangfal mögött lévő rendszer

A Revel Concerta2 F36 álló hangfal szokásos sztereó rendszerembe lett beillesztve, amely Classé CP-800 előerősítő/DAC és Classé CA-2300 kétcsatornás erősítő párosból valamint Music Hall Ikura lemezjátszóból és NAD PP-3 phono előerősítőből áll. Ezekhez tartozik egy Audio by Van Alstine AVA ABX kapcsoló is, az azonos hangerejű összehasonlításokhoz. Filmek és TV esetére Sony STR-ZA5000WS házimozi erősítőt tartok. A hangfalakat és eszközöket Wireworld Eclipse 7 kábelekkel kötöttem össze.

Nem csoda, hogy az F206-nál bevált tényezők jól működtek az F36-on is. Mindkét hangfal egyenesen a hallgatói pozícióm irányába nézett. Sose használok takaróselymet az F206-jaimon, ezért az F36-okra sem tettem őket.

A Revel Concerta2 F36 hifi hangfal teljesítménye

Mivel az F36 lényegében az általam birtokolt és gyakran használt hangfalaktól eggyel kisebb modellnek számít, sejtettem, hogy kedvelni fogom. De meglepődtem azon, hogy mennyire megtetszett.

Azt gondolom, bármelyik audiofil, aki hallotta a John Abercombie Marc Johnson Peter Erskine albumon lévő Stella by Starlight c. számot, a hallott hangsugárzók ismerete nélkül azt feltételezheti, hogy kb. 6 000 0000 Ft értékű dobozpár szól. Erskine dobjának hangjai képesek kellően ösztönözni minden audiofilt – és tényleg mindenkire gondolok, még azokra is, akik jobban szeretik az elektrosztatikus hangfalakat – arra, hogy előrántsa a hitelkártyáját és hazavigye az F36-okat. Ezek a hangfalak képesek a jazzdob cintányérján megpattanó verő hangját kifogástalanul ábrázolni (ez ikyab hang, amit jól ismerek, mivel otthonomban dobfelszerelés is található). Emellett a dobszerelés többi részét is képes megragadni az F36. Hallani tudtam a dobverő hegyének minden egyes cintányérhoz ütődését,és inkább realisztikusan szólt, mint túlzóan. Abercombie elektromos gitáron játszik e felvételen, így nem voltam benne biztos, hogy annak hogyan kéne megszólalnia; viszont azt bizton állíthatom, hogy kiismertem azt a hangot, ami kolosszális, folyékony, csengő, magával ragadó minőségben jelent meg, épp úgy, ahogy e generáció jazz gitárosai szeretik (az itteni link a “Furs on Ice”, ugyanazon album másik száma).

A fent idézett album az ECM-től származik, amely remek felvételeiről híres. Nem kevésbé fontos, hogy egy hifi hangfal hogyan szól régi, “nem annyira jó” zenével, mint pl. Jeff Beck 1975-ös By Blow albuma. Újfent elkápráztatott az F36 magas frekvenciás részleteivel és térérzékével. A cintányérok és a pergődob hihetetlenül életszerűek voltak; még azt is észrevehettem, ahogy a dobos seprűi finoman mozognak balról jobbra és vissza, ahogy átsikálták a cintányér fejét.

Hangszeres tekintetben annyit mondhatok, hogy az F36 ezt képes volt modern, kimagasló minőségű, nagyon tiszta felvételként megszólaltatni. A Fender Rhodes elektromos zongora nagy, körbeölelő hangot produkált, a basszus pedig feszesen mellészegődött, precízen, ömlengés vagy brummogás nélkül. Talán Beck gitárjának hangja volt a legjobb. Valószínűleg az erősítőjéhez közel helyezett mikrofon rögzítette őt, így nem jött létre természetes térhatás, mégis lenyűgözött a gitár karakterének pontossága. Azt is szerettem, ahogy az F36 tisztasága felfedte Beck gitárjának a Rhodes által használthoz képest eltérő visszhangját.

Az elektromos gitárt sokkal könnyebb reprodukálni mint az éneket. Hogy legyen némi fogalmam az F36 “hangjáról”, elindítottam a Holly Cole által előadott I Can See Clearly Now c. számot, amely gyönyörűen rögzített nagybőgő és zongora sávot is tartalmaz. Cole tiszta és intim hangon jelent meg az F36-okon keresztül. Énekének feltűnő ereje az átvezető dallamnál úgy tűnt, hogy kicsit a határáig tolja az F36 középhangszóróját, mert kicsit elvékonyodott a hangja, de sosem szólt sziszegős, vagy harsány módon. Szerettem, amilyen könnyedén hallhatóvá tudták tenni a hangsugárzók, hogy miként mikrofonozták a zongorát – sík sztereóban. Úgy saccoltam, másfél méterre lehettek a mikrofonok. A nagybőgő is egyszerűen csak úgy szólt, ahogy kellett – nem túl pendülősen és nem is túl testesen, minden húrpendülést meg lehetett különböztetni.

Az egyetlen kifogásom saját Revel F206 hifi hangfalaimmal, hogy nem szólnak annyira hangosan. Aggódtam, hogy esetleg az F36 esetében is e probléma derül ki még súlyosabb mértékben, de nem történt. A Rammstein – Engel c. szám megköveteli, hogy minél hangosabban hallgassuk, és az F36 képes volt ezt megadni. A hang tiszta volt és nem fárasztó, harsányság nélkül. Csak ennél a számnál jelent meg némi visszafogottság az F36-okban, amitől kicsit több basszusra szomjaztam, de még így sem szóltak vékonyan vagy feszülten, és a szám ütős hangulata kivételesen feszesen hangzott, brummogó basszusok nélkül. Eközben a különféle elektronikus vinnyogások, amelyek a szobámban repkedtek, épp úgy jelentek meg, mintha Martin Logan vagy Magnepan elektrosztatikus hangfal rendszerből érkeznének. A fütyülés, ami a dallamot kiemelte, mintha csak lebegett volna a szobámban, minden erős csapkodás fölött úszva.

Revel Concerta2 F36 álló hangfal

“Ilyen kéne, hogy legyen a zene. Nekem legalábbis.” – gondoltam, mikor meghallottam Joni Mitchell – God Must Be a Boogie Man c. számát az F36-okon. Mitchell hangja halotti nyugalommal jelent meg, színeződések nélkül. Már hozzászoktam: számomra általában az emberi hangoknál derül ki, hogy mik egy hangfal hibái. Nagyon tetszett, ahogy az F36 hifi hangfal betöltötte szobámat, a térben lecsendülő nagy ütésekkel (biztos Jaco Pastorius húrjai csapódtak a bundnyakhoz).

Revel Concerta2 F36 hifi hangfal Mérések

Itt találhatók a Concerta2 F36 audiofil hangfal mérései (nagyításhoz kattints az ábrákra).

revel-hifi-hangfal-f36-teszt

Frekvencia válasz

Tengelyen belül: ±2.2 dB 43 Hz-től 10 kHz -ig, ±2.9 dB 20 kHz-ig

Átlag ±30° horiz: ±1.9 dB 43 Hz-től 10 kHz-ig, ±2.8 dB 20 kHz-ig

Átlag ±15° függ/vízszintes: ±1.7 dB 43 Hz-től 10 kHz-ih, ±2.7 dB 20 kHz-ih

Impedancia: Min. 3,7 Ohm/158 Hz/-4,2°, névlegesen 6 Ohm

Érzékenység (2,83V/1m): 88,9 dB

revel-hifi-hangfal-f36-teszt

Az első diagram mutatja az F36 frekvencia válaszát. A második az impedanciát jelöli. Lerobbant az LMS analizálómat futtató számítógép amikor összeállítottam a méréseket, ezért ideiglenesen nem tudom az átlagolt válaszokat megmutatni. Időközben elkészítettem egy ábrát, amely a 0° tengelyen belül, valamint 10°, 20°, 30°, és 45° ill. 60° tengelyeken kívüli választ mutatja Ideális esetben a 0°-os görbének többé kevésbé laposnak kellene lennie, és a többinek enyhén lefele kéne dőlnie egyre erősebben, ahogy a frekvencia növekszik.

Az F36 reakciópontját lehetne használni egy hangfal ideális szórásának megmutatásáhozz. A magas frekvenciákban lévő, fél oktávnyi terjedelmű gödröcskétől eltekintve a szóráson kívüli görbe szinte tökéletesen egyenes. Ahogy a mikrofon kimozdul előre a tengelyen kívülre, nincsen keresztváltási beesés vagy bármi ehhez hasonló, csupán egy fokozatosan növekvő magas frekvenciás leválás. Az előlapi védőselyem felhelyezése kb. -3 dB beesést produkál 2,8, 5,8 valamint 11,7 kHz-en, ami elég tipikus a szöveg előlapok esetében.

Az F36 88,9 dB-s érzékenysége (amit 2,83 voltos jellel, 300 Hz-től 3 kHz-ig mértünk) tökéletes, ami azt jelenti, hogy mindössze hét wattos terhelés kell 100 dB hangnyomásszint eléréséhez. És ez a süketszobai érzékenység, bizonyára nyerhetsz még 3 dB-t, ha általános szobában használod.  Az Impedancia átlagértéke kb. 6 Ohm. Figyelembe véve a kifogástalan érzékenységét, gyakorlatilag bármilyen erősítővel biztonságosan meghajthatod ezt a hifi hangfal párat.

Így végeztem a mérést: a frekvenciaválaszt Audiomatica Clio FW 10 audio analizálón futtattam, a MIC-01 mérőmikrofonnal. A hangfalat Outlaw Model 2200 erősítőhöz csatlakoztattam.  Kvázi süketszobai technikát alkalmaztam, hogy a környező tárgyak akusztikai hatását nélkülözni tudjam. A hangsugárzót a földtől 7,5 cm magasságban, forgótányéron helyeztem el. A mikrofont a magassugárzó tengelyének közepére raktam, 2 méterre az előlaptól. A hangfal és a mikrofon közé, a földre farmeranyag szigetelést tettem, hogy elnyeljem a visszaverődéseket és növeljem az alacsony frekvenciás mérés pontosságát. A basszus reakciót közeli mikrofonozással mértem a mélyhangszórók és portok területén, ezután a port válaszokat megfelelően skáláztam és hozzáadtam a mélysugárzó membránok válaszaihoz.

Összemérés

Van Alstine AVA ABX kapcsolóm hasznnálatával összemértem az F36, F208, majd a 3 000 000 Ft/pár értékű Monitor Audio PL200 II hangfalakat (momentán ezek a modellek vannak otthonomban). A teszt nagy részét a két Revel A/B-alapú összehasonlításával töltöttem.

Az F206 előnye, hogy az egyik legnyitottabb (vagyis nem doboz-szerű) hangú a piacon, és e téren az F36 nem tudja utolérni. Az F206 középső és magas frekvenciái egy vagy két hajszállal tisztábbak és részletesebbek voltak. Noha alkalmanként azt éreztem, hogy lehetnének kicsit impulzívabbak az F36 basszusai, az alsó határértéke jóval kielégítőbb volt annál, mint amit az F206 fel tudott mutatni. “Az F36 nem kezeli a hangot olyan mikroszkopikus pontossággal, mint az F206, de gyakran szórakoztatóbb hallgatnivaló ”  – írtam fel jegyzeteimhez.

Úgy tűnik, hogy minden neves audiofil hangfal gyártó cég kínál álló dobozt a ebben az árkategóriában, gondolok többek közt a GoldenEar Technology Triton Five, Monitor Audio Silver 8, PSB Imagine T és Martin Logan Motion 40 típusokra. Utóbbit nem tudom kommentálni, mivel még nem hallottam, az összes többihez viszont már volt szerencsém. Mindannyian remekül szólnak, nagyon jól tervezték őket. Bizton állíthatom ugyanakkor, hogy az F36 legalább olyan jó, mint a többiek. Emellett még az interneten népszerűsített, olyan dobozokkal is képes felvenni a versenyt, mint a Tekton Pendragon vagy az SVS Ultra Tower és még sorolhatnám.

Revel Concerta2 hifi hangfal konklúzió

Egy szó mint száz, szerintem az F36 a ma kapható legjobb értéket képviseli abból, amit eddig hallottam egy középkategóriás álló hangfal típustól. Nincs olyan, akinek ne tudnám ajánlani.

A cikket Brent Butterworth szerkesztette.

Az eredeti, angol nyelvű Revel Concerta2 F36 audiofil hangfal teszt itt olvasható.

Bejelentkezés Revel hifi hangfal bemutatóra

 

Látogassa meg bemutatótermünket, és fedezze fel az Ön által kiszemelt eszköz valódi tudását!