Tavaly ünnepelte meg az Arcam 40 éve történő fennállását a hifi és házimozi világban. Ezért úgy döntöttünk, hogy meglátogatjuk Cambridge-i főhadiszállásukat, hogy kipróbáljuk vadonatúj hallgatói szobáikat és kiderítsük, mit tartogatnak a következő 40 évre?
Charlie Brennan, az Arcam ügyvezető igazgatója a tettek embere. Egy olyan korban, amelyben az MP3 és a streaming dominál, továbbra is eltökélt célja, hogy az emberek szenvedélyé tegye, ahogyan zenét hallgatnak és filmeket néznek. De nem egy pár olcsó fülhallgatóval és tömörített zenékkel, vagy fapados soundbar hangrendszerrel. De nem ám.
Kérd ki a véleményét a hifi iparról, és hogy azon belül hol rontották el a dolgokat, és képes órákig lekötni a figyelmed. Miután dolgozott a Tannoy, a Linn, most pedig az Arcam szárnyai alatt, olyan pozíciót tölt be, ahonnan érteni az üzlet átalakulásának folyamatát.
Természetesen az Arcam sem volt immunis a szórakoztató elektronikaipar kihívásaival szemben. Jó ideje volt már, amikor még az Egyesült Királyságban gyártottak, az öreg Waterbeach-i gyárban, mely nemrégiben bezárta kapuit. Mivel néhány éve új telephelyét átköltöztette máshova (egy épületbe, amelyen számos más céggel együtt osztozik), a gyártás főleg Kínában és Amerikában (a high-end-ebb termékeké) történik. Az Arcam teljes tulajdonát képezi a Jam Industries montreali cégcsoportnak 2012 óta.
Az Egyesült Királyságban székelő iroda jelenleg főleg kereskedelmi és tervezési/gyártási bázis, melynek fontos tagja az Arcam jelenleg konzultánsként tevékeny társalapítója, John Dawson is. Tervezői adottságai kulcsfontosságúak még ma is a cég számos projektjéhez.
A piac kemény kihívásainak ellenére, az Arcam megőrizte pozícióját. “A képzés létfontosságú, a kereskedőknek épp olyan elkötelezetté kell válniuk, mint amilyenek mi magunk vagyunk ” – magyarázza Charie. ” Ezért az Arcam közreműködésével már közel 30 ún. Kiváló Moziközpont lett bejegyezve az Egyesült Királyságban. A kommersz mozikban kapott hangminőség igen szélsőséges lehet. És még egy olyan rendező, mint Danny Boyle is kínosan ügyel a filmjeiben lévő hangsávokra. “A játékfejlesztők is komplett vagyont költenek a hangsávjaikra, de ezeket gyakran lekeverve, tévé hangszórókon vagy soundbar-okon hallgatják csak vissza.”
Elmondása szerint túl gyakran történik az, hogy a vásárló által kapott vásárlási élmény nem olyan, amilyennek lennie kéne. Hogy a pénz oda kerüljön, ahol a száj van, az Arcam nemrég befektetett két vadonatúj hallgatói szobába, amelyek a cég Cambridge-i telephelyén találhatók. E helyiségeket úgy tervezték, hogy bemutatóteremként szolgáljanak a cég UK-ban lévő és nemzetközi kereskedelmi partnerei számára. Emellett komplett Dolby Atmos konfigurációt is összeállított az Arcam, amelyet magával vihet olyan külföldi kiállításokra, mint az amszterdami ISE vagy a Bristol.
Lehetőségünk volt látni és hallani működés közben az új hallgatói szobákat. Készült egy hagyományos sztereó hifi helyiség és ahogy elvárható, egy mozi terem is, amelyet abszolút felkészítettek a Dolby Atmos-ra, THX minősített, KEF gyártmányú beépíthető hangszórók használatával, és hozzáadtak egy pár 45 centis mélyládát is. A képeket kb. 3,7M Ft értékű 4K projektor jelenítette meg.
Az erősítést természetesen az Arcam készülékei végezték, nevezetesen az AVR850 házimozi erősítő, amely a frontoldali csatornákat hajtotta, a rácsatlakoztatott P429 pedig a négy magassági háttérsugárzót. Forráseszközként az Arcam UDP411 univerzális médiajátszót alkalmazták.
Andy Moore, az Arcam termékmenedzsere volt, akire a házimozi szoba építés feladata hárult, a papírtól a kész munkáig. Elég, ha pár percet eltöltesz vele és egyértelművé válik, hogy imádja a munkáját. “Könnyen átalakíthatunk egy szobát, hogy úgy nézzen ki, mint a King’s College-i kápolna, és akusztikailag is hasonlóvá tehetjük, mert tudjuk, hogy egy kápolna hangja milyen valójában,” említette Andy. “Senki sem tudja, hogy az űrben egy lézersugár vagy egy Transformerré alakuló kamion hogyan szól ténylegesen – az nem igazi hang. A filmekben lévő érzelmek 80-90 %-a továbbra is a hang által jelenik meg – gondolj csak a nagyzenekari darabokra, amelyek aláfestik az olyan filmeket, mint a Gladiátor vagy a Csillagok Háborúja! Ezért összpontosítunk elsődlegesen a zenére.
Ennek fejében Andy és az Arcam csapata zene centrikus megközelítéssel fejlesztette ki az új hallgatói szobákat. “Sok hifi rendszer elvérzik, ha hegedűt kell megszólaltatni rajta anélkül, hogy túl fényessé/magasba húzóvá válna a hang. Ha sikerül elérned, hogy a hegedűnek hegedű, vagy a zongorának zongora hangja legyen, akkor a rendszer bármilyen Hollywoodi kasszasikerrel könnyedén bánik majd.”
Ezt igazolta, hogy az Andy által lejátszott demó darabok egyike a King’s College-i kórus előadása volt, Giovanni Gabrieli 1615 in Venice c. albumáról. Ezt hallhattuk hagyományos sztereó és Dolby Atmos hangsávval is, és gyönyörűen példázta, hogy az Arcam miként képes újrateremteni az említett kápolna belsejét. A térhatású hangnak nem csak autós üldözésekről és robbanásokról kellene szólnia.
Ezt igazolta, hogy az Andy által lejátszott demó darabok egyike a King’s College-i kórus előadása volt, Giovanni Gabrieli 1615 in Venice c. albumáról. Ezt hallhattuk hagyományos sztereó és Dolby Atmos hangsávval is, és gyönyörűen példázta, hogy az Arcam miként képes újrateremteni az említett kápolna belsejét. A térhatású hangnak nem csak autós üldözésekről és robbanásokról kellene szólnia.
Ez a megközelítés abban is megnyilvánul, hogy az Arcam hajlandó új technológiákat bevetni. Néhány high end hifi termékében, mint pl. az A49-es integrált sztereó erősítőben, vagy a Solo Music rendszerben, alkalmazta az ún. G osztályú topológiát, annak ellenére, hogy relatív drága és kivitelezése bonyolult. Azonban állításuk szerint a G osztályú termékek immár jóval stabilabbak és jobb teljesítményt nyújtanak, mint az AB osztályú erősítők és utóbbiak esetében számolnunk kell a keresztváltási torzítással.
A G osztályú erősítő kicsit úgy működik, mint egy hibrid autó, mivel két tápcsatorna hajtja. Az elsődleges töltés a legtöbb hangjel megszólaltatásáért felel, a második pedig akkor kapcsolódik be, ha több erőre van szükség. Örömmel találkoztunk az immár nyolc éve futó, hifi rendszer kiegészítésre szánt Arcam rSeries termékskála legújabb tagjaival. Az Arcam rPlay, egy kb. 150 000 Ft értékű hálózati médiajátszó és DAC, amely DTS Play-Fi technológiát használ, Januárban lett bemutatva, és a What Hi-Fi CES beszámolójában az egyik kiemelt termék volt. A Play-Fi egyre népszerűbb az USA-ban, de bizonyára kevésbé fog elterjedni az Egyesült Királyságban.
“Az erősítőink élettartama 10-20 év között mozog, ezért nem akarjuk, hogy a vásárló kidobja az eszközeit csak azért, hogy frissíteni tudjon,” magyarázta Nick Clarge, az Arcam technikai igazgatója. “Az olyan termékekkel, mint az rPlay, a felhasználók funkcionalitást és csatlakoztathatóságot adhatnak meglévő rendszerükhöz”.
Ehhez hozzátartozik, hogy az rPlay kínál AirPlay, Play-Fi és UPnP hálózati klienseket is, beleértve a nagy felbontású, veszteségmentes multiroom lejátszás lehetőségét bármilyen rendszer számára. A beépített Spotify, TIDAL, Qobuz és Deezer internetes műsorszolgálatók megléte és a jövőbeni Amazon Alexa hang alapú vezérlés lehetősége remek ütőkártyát jelent azoknak, akik meglévő hifi rendszert (vagy házimozit) a “stream” korszak elvárásaihoz szeretnék fejleszteni.
“Ha eljön az ideje, akkor fő termékeinkben is megtalálható lesz a DTS Play-Fi” – említette Nick. A másik komoly fejlesztés, melyen rajta tartja szemét az Arcam, a következő generációs aptX HD Bluetooth: “Amit eddig hallottunk, az alapján az aptX HD egész meggyőző.” Várhatóan nemsokára napvilágot lát néhány Arcam újdonságban is.
Videós oldalról az Arcam szemszögéből a HDR még mindig folyamatban van, és erőteljesen tömörítenek rengeteg 4K műsort. A következő verziójú HDMI (2.1) kapcsán, melyet a januári CES kiállításon jelentettek be, Nick megjegyzi: “nem segítség nekünk, vagy a vásárlónak. Nincs még végleges specifikáció, a 18 GHz-ről 48 GHz-re ugrás teljesen más világot jelent és csak olyan kábelekkel lehetséges, amelyek nem hosszabbak 2 méternél. Áprilisra elkészül a hivatalos specifikáció, de a szilíciumot év végéig nem fogjuk látni. Igen, elméletileg képes 8K videót kezelni a HDMI 2.1, és nyújtani fog EARC (Enhanced Audio Return Channel) csatornát is, mellyel képes teljesen veszteségmentes, többcsatornás hang továbbításra. De a HDMI tanúsítvány kb. 80 000 dollárunkba fog kerülni, így alkalmazása költséges.”
Látogatásunkat a jó öreg sztereóhoz történő visszatéréssel fejeztük be, egy hifi rendszer meghallgatásával. Egy gyönyörű hanglemez felvétellel (Ryan Adams Live at Carnegie Hall), melyet egy Arcam FMJ A39 G osztályú erősítő, Arcam rPhono lemezjátszó jelerősítő és B&W 805 Maserati Edition hangfalak szólaltattak meg. Ki állítja, hogy a sztereó halott?
A cikk eredeti, angol nyelvű verziója verziója Andy Clough által lett publikálva a What Hi-Fi magazin hasábjain.
Bejelentkezés Arcam hifi rendszer bemutatóra
Látogassa meg bemutatótermünket, és fedezze fel az Ön által kiszemelt eszköz valódi tudását!